Academia de la Lengua Asturiana

De Wikipedia, la enciclopedia libre
Saltar a: navegación, búsqueda
Academia de la Llingua Asturiana
Academia de la Llingua Asturiana.jpg
Acrónimo ALLA
Sede Flag of Spain.svg España
Oviedo. Oficina Central
Sitio web Academia de la Lengua Asturiana
[editar datos en Wikidata]

La Academia de la Llingua Asturiana (en asturiano: Academia de la Llingua Asturiana o ALLA) es una institución de Asturias cuyo fin es el estudio, la promoción y la defensa del asturiano.

Historia[editar]

Los orígenes de la A.Ll.A se remontan a finales del siglo XVIII, cuando Jovellanos y el canónigo González de Posada intercambian correspondencia sobre la misma en 1791. El proyecto de Jovellanos no pudo llevarse a cabo debido a su destierro en Mallorca.

En los años 1920 se creó la Real Academia Asturiana de las Artes y las Letras, auspiciada por gente como Pin de Pría. Se dividía en cuatro secciones, y su principal objetivo era realizar un diccionario y una gramática asturianas y publicar una revista. El resto de secciones tenían como fin el promocionar la literatura, el teatro y la música asturianas.

En 1945, durante la primera etapa del franquismo, la Comisión Gestora de la Diputación acordó la creación de una institución académica, el Instituto de Estudios Asturianos, expresamente dedicada a la investigación y al estudio, a la edición de publicaciones, a la enseñanza y a la divulgación de la cultura asturiana.

Antigua sede en Oviedo.

Con la vuelta de la democracia a España el ente preautonómico, el Consejo Regional, aprueba la creación de otra academia, que se fundaría el 15 de diciembre de 1980.[1] Sus fines son, como recogen los estatutos aprobados el 6 de abril de 1981,[2] y modificados el 12 de abril de 1995,[3] la investigación y normalización gramatical del asturiano y de sus diferentes variedades, inventariar su léxico, promover su difusión, regularizar su enseñanza, fomentar su uso como medio de expresión de los asturianos, promover concursos literarios, realizar estudios lingüísticos y velar por los derechos lingüísticos de los asturianos.

Xosé Lluis García Arias fue el presidente desde su fundación hasta el año 2001.[4] Su sucesora en el cargo es Ana Cano.[5] La Academia tiene 24 miembros de número, 20 miembros correspondientes y 16 académicos de honor.

"La llingua asturiana ye un patrimoniu milenariu del Pueblu Asturianu y, como tal, forma parte de la herencia cultural de tolos asturianos y asturianes ensin esclusión. Esti patrimoniu, como l'arte y otres manifestaciones culturales de nueso, necesita proteición y actualización. Poro, l'emplegu de la llingua asturiana per parte de los ciudadanos que quieran facer usu d'ella y el so reconocimientu con valir llegal son el meyor encontu pa la so proteición y actualización. Les instituciones asturianes d'autogobiernu tienen la obligación de facer que'l derechu de los ciudadanos asturianos al usu de la llingua asturiana seya, acordies cola llegalidá vixente, plenamente efeutivu. Nesti sen, la Xunta Xeneral del Principáu, muérganu históricu de representación de los asturianos, encamienta al Gobiernu del Principáu que faiga vidable'l derechu de los ciudadanos al emplegu del asturianu nes sos rellaciones coles instituciones asturianes y, nel so momentu, coincidiendo cola reforma del Estatutu d'Autonomía d'Asturies, proponga una definitiva toma de determín con respeutu a les llendes xurídico-oficiales de la so consideración."

Trabajos[editar]

En 1981 se publicó el primer trabajo normativo de la Academia, Normes Ortográfiques y Conxugación de Verbos. Otras publicaciones a destacar son la Gramática de la Llingua Asturiana en 1998 y en 2000 el Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana, también conocido por sus siglas «DALLA».

Publica periódicamente una revista titulada Lletres Asturianes (boletín oficial de la institución), así como libros y revistas relacionados con el estudio de la lengua, la literatura y la cultura asturiana: Cultures. Revista de cultura asturiana y Lliteratura. Revista lliteraria asturiana. Entre sus colecciones de libros se encuentran: Toponimia (nóminas toponímicas orales), Llibrería Llingüística (estudios filológicos), Preseos (vocabularios), Cartafueyos Normativos (textos normativos de aplicación en el proceso de normalización social de la lengua asturiana), Llibrería Académica (creación literaria), Escolín (infantil), Lliteratura Xuvenil, Cuquiellu, Mázcara (teatro)...

También celebra todos los años el Día de les Lletres Asturianes (Día de las Letras Asturianas) desde 1982, así como unas sesiones internacionales de estudio (Xornaes Internacionales d'Estudiu), de carácter anual y el Alcuentru "Llingua Minoritaria y Educación" de carácter bianual.

Lista completa de académicos[editar]

Académicos correspondientes[7]

Académicos de honor[8]

  • José Aurelio Álvarez Fernández
  • James W. Fernández McClintock
  • Xulián Fernández Montes
  • Raimundo Fernández Rodríguez
  • Manuel García Galano
  • Jose Ángel Hevia
  • Jesús Landeira
  • Michael Metzeltin
  • Júlio Meirinhos
  • José Ramón Morala Rodríguez
  • Celso Muñiz

Académicos fallecidos

Referencias[editar]

  1. BOCRA nº 13 de 16/VII/1981. [1]
  2. BOCRA nº 14 de 22/XII/1981. [2]
  3. BOPA nº 136 de 14/VI/1995. [3]
  4. Dimisión del presidente de la ALLA, Lletres Asturianes nº 76, sección "Entamu", Oviedo, 2001; ISSN 0212-0534. [4]
  5. Lletres Asturianes nº 78, sección "Notes y anuncies", Oviedo, 2001; ISSN 0212-0534. [5]
  6. Listado con los académicos de número en la página web de la institución.
  7. Listado con los académicos correspondientes en la página web de la institución.
  8. Listado con los académicos de honor en la página web de la institución.